Konflikty na pracovisku a ich riešenie
Atmosféra na pracovisku ovplyvňuje náš pracovný výkon a neriešený konflikt môže pôsobiť deštrukčne na celý tím.
![](https://blog.worki.sk/wp-content/uploads/2023/11/konflikt.jpg)
Človek je spoločenskou bytosťou, ktorá je nadaná rozumovou schopnosťou a je schopná ovplyvňovať prostredie, v ktorom žije. Človek interaguje so svojím okolím, má právo slobodnej voľby – konať dobro, čo sa pokladá za mravné a hodné nasledovania a zodpovedá mravnému ideálu. Ak však v ľudskom konaní prevládne sebectvo a egoizmus, kedy prevláda uplatňovanie osobných názorov a záujmov a nezohľadňuje sa záujem iných, môže nastať konflikt.
Čo je to konflikt?
Konflikt je latinského pôvodu conflictus – zrážka. Prvotný význam tohto slovesa je udrieť. Odvodený význam je niekoho niečím zasiahnuť. Konflikt je udalosť, spoločenský proces, v ktorom sa jednotlivec alebo skupina snaží o dosiahnutie vlastných cieľov eliminovaním, zničením alebo podriadením si iného jednotlivca alebo skupiny, snažiacich sa o dosiahnutie podobných alebo identických cieľov.
A ako konflikt vzniká?
Je to len dôsledok vyvrcholenia niečoho a stretávame sa s ním dennodenne, pretože je súčasťou bežného života. Konflikty nám uberajú energiu a tým prinášajú nepríjemné pocity a stresové situácie. Dnešná doba, žiaľ, prináša so sebou množstvo negatívnych situácií a ich nevhodné riešenie vedie ku konfliktom či už doma, medzi priateľmi alebo na pracovisku.
Situácie konfliktu záujmov môžu nastať takmer na akomkoľvek pracovisku kedykoľvek. Ak sa s nimi nezaobchádza správne, môžu negatívne ovplyvniť rozhodovací proces, spôsobiť škandály a poškodenie dobrého mena. Môžu tiež viesť k protiprávnemu konaniu a ohroziť zákonnosť. Pokiaľ ide o verejné orgány, môže to viesť aj k strate dôvery v ich schopnosť fungovať nestranne a v najlepšom záujme spoločnosti.
Interpersonálne konflikty
Na pracovisku však môžu vznikať aj interpersonálne konflikty v dôsledku:
- nedostatočnej komunikácie, spočívajúcej v prebytku, prípadne nedostatku informácií;
- nesúladu cieľov a postupov;
- štýlu vedenia kolektívu;
- systému odmeňovania;
- osobnostných premenných;
- prostredia.
Veľký podiel na konflikte má aj emocionálna stránka, ktorá sa väčšinou prehliada, avšak jej podiel na vzniknutej situácii býva významný. Veľmi často sa ani nejedná o predmet sporu, ale o nahromadené emócie. Konflikt však sám o sebe nie je niečo, čo by sme mohli z pracovného života odstrániť, nakoľko je bežnou súčasťou medziľudských vzťahov a jeho odstránenie ani nie je možné. Ak sú konflikty správne riešené, môžu mať pozitívny vplyv a môžu napomôcť jednotlivcom vzájomne doladiť chovanie tak, aby vyhovovalo spoločným cieľom. Preto je možné vzniknuté konflikty riešiť konštruktívne, ak sú účastníci ochotní uznať a vyjasniť si podiel vzťahov na konflikte.
A ako zvládnuť konflikt na pracovisku?
- Porozprávajte sa s druhou osobou.
- Zamerajte sa na správanie a udalosti, nie na osobnosti.
- Počúvajte pozorne.
- Identifikujte body zhody a nezhody.
- Uprednostnite oblasti konfliktu.
- Vypracujte plán práce na odstránenie konfliktu.
- Dodržujte svoj plán.
- Stavajte na svojom úspechu.
Vieme, že atmosféra na pracovisku ovplyvňuje náš pracovný výkon, to znamená, že pracovné prostredie by malo byť motivujúce, pokojné, tvorivé, rešpektujúce individualitu jednotlivca. V každom prípade, ak konflikt neriešime, pôsobí deštrukčne. Preto je v záujme všetkých odstrániť prekážky a určiť správne stratégie správania sa na pracovisku v záujme splnenia stanovených cieľov.