Čo všetko dokáže ovplyvniť správne nastavenie work-life balance?
Work-life balance znamená rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom. Prečítajte si, ako ju možno dosiahnuť.
Čo je to work-life balance?
Work-life balance znamená rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom. Jej dosiahnutie je kľúčové pre celkovú pohodu a spokojnosť človeka, pomáha predchádzať vyhoreniu, znižuje stres a zvyšuje produktivitu. Ide o schopnosť efektívne si vedieť rozdeliť čas, energiu a priority medzi pracovné povinnosti a ďalšie osobné aktivity. Zámerom je dosiahnuť taký stav, kde ani práca a ani osobný život nie sú zanedbávané.
Termín “work-life balance” pochádza z konca 20. storočia, konkrétne zo 70. a 80. rokov, keď sa začal používať v Spojených štátoch a Spojenom kráľovstve. Koncept vznikol ako reakcia na rastúci tlak na zamestnancov, ktorí sa snažili zvládnuť nároky pracovného života spolu s osobnými a rodinnými povinnosťami. V tom čase sa začali objavovať prvé štúdie a prebiehali diskusie o dôležitosti rovnováhy medzi prácou a súkromím, čo viedlo k širšiemu prijatiu tohto pojmu v spoločnosti a tiež na samotných pracoviskách.
Vytvorenie prostredia, kde môžu jednotlivci efektívne zvládať nároky práce a zároveň si udržiavať kvalitný osobný život, je v dnešných hektických časoch mimoriadne dôležité. Osobný život, v ktorom okrem povinností máme čas a priestor na rodinu, priateľov, koníčky a starostlivosť o seba, často zanedbávame. Mnohým z nás sa potom stane, že vzťahy v rodine, či s priateľmi sú naštrbené. Keď je práca hlavnou prioritou v živote, tak u mnohých spôsobuje pocit viny alebo nervozity, ak ňou nie sú pohltení a zaneprázdnení väčšinu dňa.
Prečo je work-life balance dôležitý?
Work-life balance je dôležitý z viacerých dôvodov. Vyvážený pracovný a osobný život prispieva k lepšiemu fyzickému a duševnému zdraviu. Rovnováha umožňuje podporovať osobný rozvoj, ktorý je možné zacieliť na koníčky a záujmy, čo ďalej zvyšuje celkovú spokojnosť a pohodu a vedie k vyššej motivácii a kreativite.
Aké sú možné dôsledky zle nastaveného work-life balance?
Zle nastavený work-life balance má z dlhodobého pohľadu rôzne negatívne dôsledky. Nechvalne známy syndróm vyhorenia, ktorý sa prejavuje fyzickým a emocionálnym vyčerpaním je následkom dlhodobého stresu a preťaženia. Nezdravý životný štýl sa prejaví na rôznych zdravotných problémoch, ktoré „udrú“ v tom najnevhodnejšom období. Aj ten najväčší workoholik sa dostane do štádia, kedy preťaženie a únava znížia jeho schopnosť sústrediť sa a efektívne pracovať. Konflikty vo vzťahoch vyplývajúce z nedostatku času na rodinu či priateľov zhoršia osobný život a môžu priniesť aj ďalší nechcený „darček“ – depresiu.
Ktoré príznaky naznačujú potrebu nového nastavenia work-life balance?
Ak si kladne odpoviete na väčšinu z nasledujúcich otázok, majte sa na pozore. Pravdepodobne už work-life balance nemáte v poriadku.
- Cítite sa byť neustále pod tlakom a vystresovaný?
- Ste stále unavený a pociťujete nedostatok energie?
- Máte problémy so spánkom?
- Máte pocit, že Vaše vzťahy trpia/zhoršujú sa?
- Cítite sa byť emocionálne vyčerpaný a demotivovaný?
- Máte problém sústrediť sa, myslíte si, že nie ste už dostatočne produktívny?
Ako si work-life balance správne nastaviť?
Nájsť takú harmóniu, kedy práca podporuje váš život a život obohacuje vašu prácu je naozaj častokrát „umením“. Je preto potrebné určiť si jasné hranice medzi pracovným a osobným časom. Identifikovať hlavné stresory, ktoré narúšajú rovnováhu. Je to množstvo práce, nedostatok času na rodinu alebo niečo iné? Vytvoriť si plán, ktorý zahŕňa nielen pracovné úlohy, ale aj osobné aktivity, a to na týždennej báze. Organizáciu voľného času nenechávať na náhodu, ale naplánovať si ho rovnako, ako aj pracovné úlohy. Určite si, koľko času chcete venovať práci a koľko voľnému času a snažte sa tieto limity dodržiavať.
Naučte sa delegovať úlohy, a to nielen v práci, ale aj doma. Svoje potreby a očakávania komunikujte s ostatnými. To zvýši šance na získanie podpory a umožní lepšie zosúladiť pracovné a osobné záväzky. Využívajte v čo možno najvyššej miere ponúkané flexibilné pracovné možnosti a naučte sa nebrať si na seba viac, ako zvládnete. Aj jednoduché vytvorenie pravidelného denného režimu môže pomôcť lepšie zorganizovať si čas a tak si nájsť priestor na oddych a relaxáciu.
Striktné oddelenie pracovného priestoru, ktorý bude slúžiť len na prácu (v rámci práce z domu) pomôže mentálne oddeliť prácu od súkromného života. Po skončení pracovného dňa je jednoduchšie tento priestor opustiť bez „ťahania“ si pracovných úloh do súkromia. Je ale ideálne vytvoriť si tzv. „prechodový rituál“ (aktivitu, ktorá pomôže prejsť z pracovného režimu do voľného času), napr. krátku prechádzku, cvičenie alebo čítanie knihy.
Počas plánovaného voľna je ideálne neriešiť pracovné telefonáty ani emaily, resp. ich obmedziť čo možno v najväčšej miere. V prípade, ak vám stále napadajú pracovné myšlienky, skúste si ich zapísať. Môže to pomôcť uvoľniť myseľ, pretože budete vedieť, že sa k nim môžete vrátiť neskôr (cez pracovný čas).
S problematikou work-life balance úzko súvisí aj tzv. „digitálny detox“, ktorý je skvelým spôsobom, ako získať viac času pre seba a zlepšiť svoju pohodu. Ide o obdobie dňa (dní), počas ktorého sa vedome rozhodnete obmedziť alebo úplne vypnúť používanie digitálnych zariadení. V súvislosti s pracovným prostredím ide napr. o konkrétne časy, kedy ne/budete kontrolovať emaily, odpovedať na správy alebo reagovať na notifikácie.
Akým chybám sa oplatí vyhnúť?
Pri nastavovaní work-life balance sa vyvarujte nasledovných chýb:
- Nedostatočné plánovanie (najčastejšie vedie k nerovnováhe a k vyčerpaniu).
- Prílišná flexibilita (i keď je sama o sebe užitočná, prílišná flexibilita bez jasného plánu vedie k chaosu a k nedostatku produktivity).
- Perfekcionizmus (snažiť sa byť dokonalý vo všetkom vedie k nadmernému stresu; je dôležité akceptovať fakt, že nie všetko musí byť perfektné).
- Bez jasného určenia hraníc (skôr či neskôr začne práca opäť zasahovať do súkromného života).
- Ignorovanie vlastných potrieb (trio: dostatok spánku, pohybu a relaxácie jednoznačne do work-life balance patrí).
- Neschopnosť delegovať (snaha o zvládnutie všetkých úloh vo vlastnej réžii bude viesť k preťaženiu).
- Neschopnosť relaxovať (klasický workoholik takmer nič iné ako prácu nepozná, niekedy ani nemá iné aktivity, ktoré by ho bavili a chcel by im venovať svoj čas, ktorý by za normálnych okolností mal voľný).
Aké pozitíva prinesie správne nastavenie work-life balance?
Vyvážený životný štýl vám „spôsobí“ vyššiu spokojnosť s vašim životom. Je to pozitívna špirála rôznych efektov na zdravie i celkovú pohodu človeka. Výsledok, úzkosť, ktorá je častokrát pociťovaná v súvislosti s pocitom nerovnováhy v živote, sa postupne stratí. Rovnováha medzi prácou a osobným životom nie je o rovnomernom rozdelení času, ale o nájdení harmónie, ktorá vám umožní byť šťastným a úspešným v oboch oblastiach.