Zákon o minimálnej mzde oslavuje 18 rokov
Zákon o minimálnej mzde 5. decembra 2024 oslavuje 18 rokov. V tomto článku sa dozviete viac o spôsobe stanovenia minimálnej mzdy na základe aktuálne platnej legislatívy.
Minimálna mzda je zákonom určená suma, ktorá zabezpečuje, že žiaden zamestnanec nebude pracovať za menej ako je stanovená suma. Zákonník práce definuje minimálnu mzdu v § 119 ods. 1, kde sa píše, že „Mzda nesmie byť nižšia ako minimálna mzda podľa osobitného predpisu.“
Minimálna mzda slúži na ochranu zamestnanca, ale aj zamestnávateľa. Minimálna mzda podľa ekonomickej teórie plní dve základné funkcie, a to sociálne-ochrannú funkciu a ekonomicko-kriteriálnu funkciu. Jej účelom je zaistiť, dostatočný príjem pre zamestnanca, ktorá zabezpečuje dôstojný život a zároveň jej výška má motivovať zamestnanca aktívne vyhľadávať si prácu namiesto prijímania sociálnych dávok a má byť ochranou proti nekalej súťaži vzniknutej prostredníctvom vyplácania príliš nízkych miezd.
Minimálna mzda sa vzťahuje na každého zamestnanca a na Slovensku funguje nepretržite od roku 1990, kedy bol pridaný do zákonníka práce Česko-slovenskej federatívnej republiky. Slovenská republika prevzala väčšinu legislatívy ČSFR a v priebehu vyše štyroch desaťročí bola definovaná aj v dvoch samostatných zákonoch o minimálnej mzde. Prvý z roku 1996 (zákon č. 90/1996 Z.z. o minimálnej mzde) a aktuálny zákon schválený 5. decembra 2007 (zákon č. 663/2007 Z.z. o minimálnej mzde).
Proces určovania minimálnej mzdy:
Podľa § 7 zákona o minimálnej mzde zástupcovia zamestnávateľov a zástupcovia zamestnancov3) rokujú o určení sumy mesačnej minimálnej mzdy na nasledujúci kalendárny rok dohodou najneskôr od 1. apríla do 15. júla. V prípade dohody na výške minimálnej mzdy zástupcovia predložia návrh ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny SR. V prípade nedohodnutia, nastupuje Hospodárska a sociálna rada Slovenskej republiky, ktorá rokuje so zástupcami zamestnancov a zamestnávateľov do 31. augusta.
Ak sa zúčastnené strany nedohodnú ani do konca augusta, nastupuje § 8 zákona o minimálnej mzde. Určovanie minimálnej mzdy prebieha každoročne a od roku 2020 má predvídateľný vzorec výpočtu, ktorý sa uplatní v prípade, že sa sociálny partneri nedohodnú na jej výške.
Minimálna mzda určená na nasledujúci rok bola určená na základe štatisticky zistenej priemernej mzdy za predchádzajúci rok. Za rok 2025 sa minimálna mzda vypočítavala ako:
Tento rok prešla novelizácia zákona, kde sa vzorec upravuje a namiesto 57% priemernej mzdy spred roka, bude minimálna mzda v nasledujúcom určená ako 60% priemernej mzdy spred roka. Vzorec tak nadobúda novú podobu:
Minimálna mzda na nasledujúci rok je štandardne vyhlásená Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny na základe nariadenia vlády k 1. januáru 2009. Zvyčajne je jej výška platná na jeden kalendárny rok.
ZDROJ: Trexima Bratislava
Nárok na minimálnu mzdu sa vzťahuje na:
- Zamestnanca, ktorý je v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu so zamestnávateľom,
- fyzické osoby pracujúce na základe niektorej z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, vzťahuje sa napríklad aj na „dohodárov“ (napríklad dohoda o vykonaní práce, dohoda o brigádnickej práci študentov a dohoda o pracovnej činnosti).
Zhrnutie:
- 750 EUR predstavuje výška minimálnej mesačnej mzdy zamestnanca na Slovensku k 1. 1. 2024,
- Pri 40 hodinovom pracovnom čase je výška minimálnej hodinovej mzdy 4,310 EUR,
- Minimálna mzda sa vzťahuje na zamestnancov, vrátane tých, ktorí pracujú na dohodu,
- Minimálna mzda je zakotvená v Zákonníku práce (§ 119 ods. 1),
- minimálnu mzdu upravuje Zákon o minimálnej mzde (zákon č. 663/2007 Z.z. o minimálnej mzde),
- Jej výška je určená na základe dohody sociálnych partnerov alebo v prípade nedohodnotia sa, automatom ukotvenom v zákone,
- 816 EUR predstavuje výška minimálnej mesačnej mzdy zamestnanca na Slovensku k 1. 1. 2025.
Výška minimálnej mzdy je určená:
- Mesačnou minimálnou mzdou – uplatňuje sa u zamestnancov, ktorí dostávajú mesačnú mzdu. Používa sa len v prípade, ak je zamestnanec odmeňovaný mesačnou mzdou a nemá pracovný čas kratší ako 40 hodín (§ 49 Zákonníka práce) a v danom mesiaci neodpracoval menej. Ak má zamestnanec dohodnutý kratší pracovný čas, alebo neodpracoval plný mesačný fond pracovného času, suma mesačnej minimálnej mzdy sa mu zníži v pomere medzi skutočne odpracovaným časom a mesačným fondom pracovného času. Alikvotná výška sumy minimálnej mzdy v eurách za mesiac sa zaokrúhľuje na najbližších desať eurocentov.
- Hodinovou minimálnou mzdou – suma minimálnej mzdy za každú hodinu odpracovanú zamestnancom predstavuje 1/174 zo sumy mesačnej minimálnej mzdy. Suma podľa prvej vety sa zaokrúhľuje na tri desatinné miesta.
Doplatok do sumy minimálnej mzdy
Nárok na doplatok do sumy minimálnej mzdy vzniká zamestnancovi v prípade, ak jeho mzda v kalendárnom mesiaci nedosiahne úroveň minimálnej mzdy.
Doplatok predstavuje rozdiel medzi porovnávanou sumou minimálnej mzdy zodpovedajúcou počtu odpracovaných hodín v mesiaci a zamestnancom dosiahnutou mzdou. Do zamestnancom dosiahnutej mzdy patria aj prémie, výkonnostné odmeny, osobné ohodnotenie, nenárokové príplatky a zvýhodnenia.
Do zamestnancom dosiahnutej mzdy sa nezapočítavajú vyplatené sumy mzdy za prácu nadčas, mzdového zvýhodnenia za prácu vo sviatok, mzdového zvýhodnenia za nočnú prácu, mzdy za neaktívnu časť pracovnej pohotovosti na pracovisku a suma mzdovej kompenzácie za sťažený výkon práce. Tieto sa mu poskytujú nad rámec dorovnanej mzdy.