Aký je aktuálny stav a význam duálneho vzdelávania na Slovensku?
Duálne vzdelávanie na Slovensku spája školu a prax, zvyšuje kvalifikáciu žiakov a ich pripravenosť na trh práce, aktuálne zahŕňa 5 % študentov.

Medzi charakteristickú formu výučby na stredných odborných školách patrí odborné vzdelávanie, ktoré má poskytnúť žiakom kompetencie v súlade s potrebami trhu práce a požiadavkami na kvalifikáciu pracovnej sily, naučiť ich efektívne pracovať a pripraviť sa na prácu v odbore. Medzi formy praktického vzdelávania patrí odborný výcvik, odborná prax a praktické cvičenie. Jedným zo spôsobov nadobúdania odborného praktického vzdelávania je aj systém duálneho vzdelávania, takzvaný duál.
Duál bol na Slovensku zavedený v roku 2015 a funguje už 10 rokov. Predstavuje inovatívny prístup k odbornému vzdelávaniu, ktorý spája teoretické vyučovanie na stredných odborných školách s praktickým výcvikom priamo v podnikoch. Jeho cieľom je nielen zlepšiť kvalitu vzdelávania, ale aj zabezpečiť lepšiu pripravenosť mladých ľudí na trh práce a zlepšenie ich uplatniteľnosti.
Ak sa chce podnik zapojiť do duálu, musí najskôr podať žiadosť stavovskej alebo profesijnej organizácii o overenie spôsobilosti zamestnávateľa poskytovať praktické vyučovanie. Po získaní osvedčenia o spôsobilosti môže podnik uzatvoriť zmluvu o spolupráci so strednou odbornou školou.

V školskom roku 2024/2025 je v systéme duálneho vzdelávania 10 352 žiakov, čo tvorí 5% zo všetkých stredoškolákov. Duálne vzdelanie je rozšírené naprieč celým územím Slovenska. Najvyššie zastúpenie je Košickom kraji (2 028 žiakov) a najmenej v Bratislavskom kraji (759 žiakov). Do duálneho vzdelávania sú zapojení najmä žiaci stredných odborných škôl (8 406), obchodných akadémií (987), stredných priemyselných škôl (318) a hotelových akadémií (222). Medzi odbory, ktoré majú najviac žiakov v duálnom vzdelávaní, patria odbory mechanik elektrotechnik, obchodná akadémia, mechanik – mechatronik a mechanik nastavovač.

Prieskum Republikovej únia zamestnávateľov z decembra 2024, realizovaný pri desiatom výročí vzniku duálneho vzdelávania spoločnosťou TREXIMA Bratislava, poukázal na viaceré výzvy a možné zlepšenia súčasného stavu. Jednou z najväčších výziev je nedostatočná informovanosť zamestnávateľov, žiakov a ich rodičov o možnostiach a benefitoch duálneho vzdelávania. Zistilo sa, že až 79 % zamestnávateľov nepozná možnosť rotácie žiakov medzi firmami a možnosť vzdelávať aj dospelých – duál 18+. Ďalšou bariérou je finančná a administratívna náročnosť pre zamestnávateľov, ktorá často prevýši ich kapacity, predovšetkým v malých a stredných podnikoch. Jedným z navrhnutých opatrení je zlepšenie propagácie prostredníctvom profesionálnej marketingovej kampane zameranej na zvyšovanie povedomia o jeho benefitoch. Taktiež bola prízvukovaná väčšia podpora najmä malých a stredných podnikov. Na národnej úrovni bolo navrhnuté stanoviť fixný podiel žiakov SOŠ pre duál, respektíve zaviesť povinnosť účasti v duáli pre všetkých žiakov SOŠ v určených učebných a študijných odboroch a spustiť na národnej úrovni internetovú stránku s databázou všetkých zamestnávateľov spôsobilých poskytovať duálne vzdelávanie s možnosťami vyhľadávania.