Mzdy a analýzy
Reading time 03:14
Mzdy a analýzy
Category:
Mzdy a analýzy

Rast platov vo vzdelávaní: Ako sa zmenili platy za posledné tri roky ?

Súčasná situácia v sektore vzdelávania vyvoláva otázku ako sú i boli zamestnania v tomto sektore odmeňované.

Po vyhlásení štrajkovej pohotovosti Odborovým zväzom školstva v utorok 17. decembra 2024 sa problematika platov pedagogických zamestnancov, ale aj nepedagogických zamestnancov stala jednou z najaktuálnejších tém v oblasti vzdelávania na Slovensku. Štrajková pohotovosť predstavuje reakciu na rastúcu nespokojnosť so zabezpečovaním financií pre slovenské školstvo.

Medzi hlavné požiadavky odborov patrí zvýšenie tarifných platov v rokoch 2025 a 2026 pre všetkých pedagogických i nepedagogických zamestnancov, a to o minimálne 10 %. Tieto kroky a požiadavky vyvolávajú diskusiu o vývoji platov zamestnancov školstva v uplynulých troch rokoch.

Medzi najčastejšie pedagogické zamestnania v školstve patria napríklad učitelia v základných školách, v stredných školách a tiež vysokoškolskí učitelia. Ide o zamestnania, ktoré zohrávajú kľúčovú úlohu vo vzdelávacom systéme. Nižšie možno pozorovať ako sa v uplynulých troch rokoch vyvíjali ich priemerné mesačné hrubé platy. Z uvedených boli najlepšie zarábajúcimi vysokoškolskí učitelia, ktorí v 3. štvrťroku 2024 zarábali v priemere približne 2 tis. EUR. Ich mzda sa oproti 3. štvrťroku minulého roka zvýšila o takmer 9 %. Nasledovali učitelia stredných škôl, ktorých priemerný plat dosiahol v 3. štvrťroku 2024 hodnotu 1 828 EUR. Najnižšie hodnoty možno pozorovať u učiteľov základných škôl, ktorí v 3. štvrťroku 2022 zarobili približne 1 450 EUR, nasledujúci rok si prilepšili o 131 EUR a v 3. štvrťroku tohto roka ich hrubý mesačný plat dosiahol v priemere 1 778 EUR.

Porovnaním priemerných platov z 3. štvrťroku 2024 a platov 3. štvrťroku 2022, dostávame zmenu, nárast priemerných mesačných hrubých platov. Vysokoškolským učiteľom v priebehu dvoch rokov vzrástli platy o takmer 17 %, stredoškolským učiteľom o takmer 24 % a u učiteľov základných škôl nachádzame nárast 22,5 %. Okrem toho môžeme pozorovať, že tempo rastu priemerných platov bolo vyššie ako rast cien v rovnakom období (12,2 %). A aj keď nárast priemerného mesačného hrubého platu učiteľov v posledných rokoch prekonal tempo rastu cien, ich mzdy naďalej zostávajú pomerne nízke v porovnaní s náročnosťou a zodpovednosťou ich práce.

Okrem pedagogických zamestnancov, v školstve pracujú aj nepedagogickí zamestnanci, ktorí každodenne zabezpečujú komfort žiakov a chod škôlok, škôl a univerzít. Typickým príkladom nepedagogických zamestnancov sú kuchárky, upratovačky  či údržbári. Títo zamestnanci zarábajú v porovnaní so zamestnancami podnikateľskej sféry častokrát menej. Údržbár pracujúci v sektore vzdelávanie zarobí v priemere 994,11 EUR, čo je približne o  356 eur menej ako údržbár pracujúci v podnikateľskej sfére. Ďalej kuchár v nepodnikateľskej sfére zarobí v priemere o 113 eur menej ako kuchár v podnikateľskej sfére. Naopak, profesia upratovačky je finančne vyrovnaná v oboch sférach. Tieto poznatky naznačujú, že sú mzdy nepedagogických i pedagogických zamestnancov v školstve väčšinou horšie platené v porovnaní so súkromným sektorom, čo výrazne sťažuje obsadzovanie týchto pracovných pozícií v súčasnosti.

V nadväznosti na ohlásenú štrajkovú pohotovosť možno v budúcnosti očakávať zmeny platových podmienok pedagogických a nepedagogických zamestnancov. Pevne veríme, že výsledkom štrajkovej pohotovosti budú platy adekvátne náročnosti práce, budú motivovať učiteľov zotrvať v sektore vzdelávania a budú lákať čerstvých absolventov obsadzovať zamestnania v tomto sektore.