Hľadám prácu
Reading time 07:27
Hľadám prácu
Category:
Hľadám prácu

Čo sa pri príprave na pohovor určite neoplatí podceniť?

Zistite, ako sa pripraviť na pohovor, zvýšiť svoje šance na úspech a urobiť skvelý dojem pomocou praktických tipov.

Pracovný pohovor je najdôležitejšou etapou pri hľadaní zamestnania. Aby ste uspeli, nestačí len kvalitne vyplniť životopis. Nevyhnutnou súčasťou pohovoru je príprava na stretnutie s vašim potenciálnym zamestnávateľom. V modernom svete recruitmentu existujú nové trendy, ktoré by mal každý kandidát poznať. Okrem základnej prípravy vám prehľad moderných techník a zmien v hiring procese môže poskytnúť bezkonkurenčnú výhodu. Poďme sa pozrieť, ako môžete byť úspešnejší na základe najnovších trendov. Prinášame vám niekoľko tipov, ako sa pripraviť na pohovor a zvýšiť svoje šance na úspech. 

Čo sa určite neoplatí podceniť pri príprave na pohovor? 

Na pohovor sa treba pripraviť dôkladne. Ak sa budete spoliehať iba na improvizáciu, môžete pôsobiť nepripraveno a nervózne. Rovnako je dôležité venovať pozornosť svojmu vystupovaniu, reči tela a tomu, ako odpovedáte na otázky. Vaša príprava na pohovor by mala vychádzať zo všetkých dostupných materiálov o firme, v ktorej chcete pracovať. Rovnako je dôležité prejsť si inzerát na danú pozíciu a pripraviť si odpovede na otázky, ktoré pracovné činnosti uvedené v inzeráte zvládate a v ktorých najviac vynikáte. Ale aj naopak, v ktorých by ste ešte potrebovali pomoc od kolegov. Vaša príprava na pohovor by mala zahŕňať aj praktické nácviky odpovedí na potenciálne otázky. Okrem základného prieskumu o firme a prípravy odpovedí je dnes kľúčové, aby ste sa zamerali aj na svoje soft skills, písali sme o nich v tomto článku

Na čo všetko sa sústrediť pri príprave na pohovor? 

Kvalitná príprava zahŕňa viacero aspektov. Je dôležité si uvedomiť, že pracovný pohovor nie je len o odpovediach na otázky, ale aj o tom, aký dojem zanecháte. Pri príprave na pohovor sa sústreďte najmä    na nasledujúce body: 

1. Naučte sa základy o spoločnosti, jej kultúre a produktoch. 

2. Prejdite si popis pracovnej pozície a pripravte si argumenty, prečo ste práve vy ten najlepší kandidát. 

3. Precvičujte si reč tela a spôsob, akým prezentujete svoje silné stránky a slabé stránky. 

Zistite si aké sú hodnoty a ciele firmy, ako firma funguje a aké sú jej produkty alebo služby, prípadne s akými konkurentmi firma bojuje na trhu. Toto vám pomôže nielen lepšie pochopiť, čo firma hľadá, ale pripraviť si aj relevantné odpovede pre personalistu. Určite si pozrite aj sociálne siete spoločnosti, pomôže Vám to nazrieť do jej kultúry a myslenia jej zamestnancov.  

Čo si obliecť na pohovor? 

Ako sa obliecť na pohovor je často podceňované, no správne zvolený odev môže výrazne ovplyvniť váš úspech. Všeobecné pravidlo znie, že by ste mali pôsobiť profesionálne a upravene, no zároveň sa prispôsobiť firemnej kultúre. V korporátnom prostredí zvoľte formálny štýl, zatiaľ čo v kreatívnych firmách si môžete dovoliť neformálnejší, ale stále reprezentatívny outfit. V prípade online pohovoru dbajte rovnako na dochvíľnosť a upravený vzhľad. 

Ako urobiť dobrý prvý dojem? 

Prvý dojem môže byť rozhodujúci, preto je dôležité byť dochvíľny a pripravený. Pred pohovorom si nezabudnite vypnúť zvuk na svojom mobile. Ak fajčíte, pred pohovorom radšej nefajčite. A nezabudnite na deodorant.  

Pri príchode na pohovor nemajte vágny, ale pevný stisk a sebavedomé podanie ruky, udržujte priamy očný kontakt a úprimný úsmev. Vaše vystupovanie by malo signalizovať sebavedomie a pozitívny prístup. Často si personalisti vytvoria názor o kandidátovi už v prvých pár minútach, preto je kľúčové sa prezentovať čo najlepšie. Neuhýbajte pohľadom. Na odpovede si nechávajte dostatočný čas a pôsobte čo najviac uvoľneným dojmom. Odpovedajte na každú položenú otázku, aj keď ju už máte zodpovedanú v životopise. Pohovor vám dáva priestor povedať o sebe oveľa viac ako máte možnosť napísať do životopisu.  

Aké otázky sa na pohovore pýtať? 

Pokladanie otázok na pohovore ukazuje váš záujem o pozíciu a firmu. Nebojte sa opýtať na detaily o firemnej kultúre, ako by vyzeral váš typický pracovný deň, ako veľký je kolektív, v ktorom budete pracovať, prípadne aké sú možnosti kariérneho rastu v spoločnosti. V prípade dialógu, neskáčte do reči. Pýtajte sa aj aké kľúčové vlastnosti by podľa zamestnávateľa mal mať kandidát na obsadzované pracovné miesto. Jednoduchou otázkou: „Ako vyzerá úspech na tejto pozícii?“ dáte najavo že máte záujem porozumieť, čo sa na pozícii od zamestnanca očakáva. Alebo: „Aké má aktuálne spoločnosť najväčšie výzvy na trhu?“, kde prejavíte záujem o aktuálne dianie. Otázky by mali byť nesilené,  premyslené a položené počas vhodného momentu. Mali by smerovať k tomu, aby ste získali čo najlepší obraz o vašom budúcom pracovisku. Nezabudnite sa spýtať na možnosti hybridnej práce.  

Na aké otázky si naopak pripraviť odpovede? 

Otázky na pracovnom pohovore môžu byť rôzne, no na niektoré sa dá vopred pripraviť. Často budete musieť odpovedať napríklad na: Aké sú vaše silné a slabé stránky? Prečo chcete pracovať v tejto firme? Čo viete o našej spoločnosti? Odpovede by mali byť jasné, stručné a najmä autentické. Je dobré, ak dokážete svoje odpovede podložiť konkrétnymi príkladmi z praxe. Niektoré pohovory naviac môžu zahŕňať praktické testy alebo úlohy, ktoré preveria vaše zručnosti priamo na mieste. Personalistov často zaujímajú konkrétne skúsenosti a spôsob akým riešite problémy, takže sa pripravte aj na otázky typu: Povedzte nám o čase, keď ste museli riešiť konflikt v tíme? 

Otázky personalistov však vedia častokrát zaskočiť aj pripraveného kandidáta. Ide napr. o: Aké tri veci by ste si zobrali na opustený ostrov? Aký darček by ste nám vybrali? Na ktoré zviera sa najviac podobáte? Otázky majú testovať vašu kreativitu a schopnosť improvizovať. Personalista počas pracovného pohovoru hodnotí, či kandidát zapadne do firemnej kultúry a tímu. Posudzuje jeho hodnoty, pracovný štýl a osobnosť.  

Ako komunikovať o plate? 

Komunikácia o plate môže byť citlivá téma. Na pohovore je vhodné byť pripravený na otázky o vašich platových očakávaniach. Skúste si dopredu zistiť priemerné platy na podobných pozíciách, ale najmä pri otázke platu sa držte hraníc, ktoré sú v inzeráte už vopred stanovené. HR-isti majú na dané pozície určené rozpočty. Ak si na pozíciu vypýtate o 50% vyššiu mzdu, ako bola uvedená v inzeráte, svoje šance výrazne znížite. Pri komunikácii o plate buďte otvorení, no zároveň flexibilní, aby ste dosiahli dohodu, ktorá bude prijateľná pre obe strany. 

Čo by ste mali na konci pohovoru vedieť? 

Na konci pracovného pohovoru by ste mali mať jasnú predstavu o tom, čo od vás spoločnosť očakáva, aké budú vaše hlavné úlohy a ako prebieha ďalší krok výberového procesu. Ak vám nebolo všetko jasné, nebojte sa položiť dodatočné otázky. Je tiež dobré poďakovať sa za príležitosť a vyjadriť svoj záujem o pozíciu. Vypýtajte si odpoveď na otázku, kedy môžete očakávať vyrozumenie. Na záver sa môžete priamo  opýtať na vašu spätnú väzbu, či je ich predstava o budúcom zamestnancovi na túto pozíciu totožná s vašimi schopnosťami. Taktiež sa pripravte na to, že pohovory môžu byť viackolové a ak sa pracovného pohovoru účastní tím, tak po pohovore personalisti často diskutujú o jednotlivých kandidátoch s ostatnými členmi tímu, aby získali rôzne perspektívy a dosiahli konsenzus. Pred konečným rozhodnutím môžu personalisti tiež kontaktovať predchádzajúcich zamestnávateľov, aby si overili pracovné skúsenosti kandidáta a získali na neho spätnú väzbu.  

Pripravil: Tím Worki   Foto:  Midjourney