Čerpanie investícií z eurofondov a plánu obnovy v školstve má nedostatky
Čerpanie investícií z eurofondov a plánu obnovy v školstve má veľké nedostatky.
Bratislava 23. februára (TASR) – Upozornil na to minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže Tomáš Drucker (Hlas-SD) na piatkovej tlačovej konferencii. Problematickými oblasťami sú napríklad projekt digitalizácie škôl či výstavba materských škôl.
“Stále sú tu reči o tom, ako školstvu chýbajú peniaze. Keď sa však pozriem do minulosti aj do súčasného stavu, koľko zdrojov tu k dispozícii je, predovšetkým európskych, a ako neefektívne a nezmysluplne sme ich čerpali, alebo iným slovom aj nečerpali, tak si myslím, že toto nemožno nazvať tak ako v prípade PISA národnou tragédiou, ale toto nazvem národnou hanbou,” uviedol šéf rezortu.
Jeden z najväčších projektov – nákup digitálnej techniky a infraštruktúry pre školy za 200 miliónov eur je podľa ministra aj po takmer troch rokoch prakticky na začiatku. “Stihneme to, ale bude si to vyžadovať veľa úsilia,” poznamenal. Skonštatoval tiež, že samosprávy nemajú záujem o investície do nových materských škôl. Problémy sú aj v prípade investícií do odstraňovania dvojzmenných prevádzok v základných školách, avizoval Drucker.
“Tam, kde je to možné, zjednodušujeme podmienky čerpania. Aktívne a opakovane rokujeme so samosprávami a zriaďovateľmi, aby sa do investičných projektov prihlásili. Zároveň sme vyvolali rokovanie s Európskou komisiou o možnej revízii plánu obnovy, aby viac zodpovedal reálnym potrebám a zároveň plnil cieľ, ktorý si Slovensko stanovilo, a tým je kvalitné a inkluzívne vzdelávanie,” vysvetlil.
V čerpaní eurofondov eviduje Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR 334 otvorených nezrovnalostí z minulosti (z predchádzajúcich programovacích období od roku 2007 do roku 2020) v celkovej sume vyše 58 miliónov eur. “Celková výška nezrovnalostí automaticky neznamená, že o celú sumu prídeme. Upozorňujeme však na to, že mnohé z problémových prípadov sú už dnes veľmi ťažko vymáhateľné, respektíve nevymožiteľné. Hrozí preto, že rezort školstva môže prísť o peniaze, ktoré mohli byť použité na financovanie lepšieho vzdelávania, výskumu či vývoja,” uviedol minister.
Zanedbaný je podľa neho aj stav prípravy viacerých projektov a výziev z aktuálneho Programu Slovensko na roky 2021 až 2027. Z európskych peňazí má rezort k dispozícii takmer 1,1 miliardy eur, pričom zhruba polovica je určená na vzdelávanie a polovica na výskum a vývoj. “Problémov sme objavili hneď niekoľko. Jedna pripravovaná výskumná výzva mala pridelený rozpočet 150 miliónov eur, hoci na túto oblasť EÚ vyčlenila necelých 113 miliónov eur. Iné národné projekty boli zaradené do harmonogramu bez toho, aby ministerstvo stanovilo sumu, ktorú chce vyčerpať,” priblížil Drucker.
Rezortu školstva sa podľa jeho slov po štyroch mesiacoch podarilo urobiť v plánoch čerpania eurofondov základný poriadok. “V súčasnosti dokončujeme návrh revízie pre oblasť vzdelávania aj pre oblasť výskumu a vývoja. V súlade s uznesením vlády budú zmeny pripravené do 6. marca tak, aby sme ich mohli poskytnúť partnerom na pripomienkovanie. Zmeny dohodnuté s Európskou komisiou a našimi partnermi budú súčasťou revízie Programu Slovensko 2021 – 2027,” dodal.